lördag 17 mars 2012

Dammrundan

En fantastisk tävling som vi kört sedan 1996! Man startar under motorvägen i Maspalomas och går i mål vid dammen. Jag har en bra tid på 53:50 å "världsrekord" har Philip Tavell på 51:30. Sträckan är 23 km och man klättrar ca 650 höjdmeter.

Idag blåste det väldigt mycket motvind så tiderna skulle inte bli så bra, trotts medvinden som blir när man vänder uppe vid 180 gradarn. Det blåste så mycket idag så det blev virvlar uppe vid bergen, vilket gjorde att det inte blev någon riktig medvind alls.

Jag startade med Johan Odh och med Ulf från Halmstad. Kände ju redan på uppvärmningen att benen var "trasiga", usch blivit en hård vecka med tanke på vinterns uppladdning = 1 timmars pass. Johan gick iväg först och in på hjul var jag å Ulf på mig, när jag kört min förning slår Ulf åt sidan

. Jag tryckte då till direkt å skrek åt Johan -Nu kör vi... Döm om min förvåning när jag snart vänder mig om å ser att det var Ulf å inte Johan som var med. Johan var färdig så jag å Ulf turades om till första,backen där jag fick en liten lucka. Vid 180 gradaren var det endast 10 sek. Tiden jag hade här var 35.19 och nu förstog jag verkligen att det gick tungt för även Jesper från Hjo var ikapp, startade 3 min bakom. Jag kämpade på uppför stenbron sen äntligen bar det av utför, körde ifrån Ulf med ytterliggare 10 sek så nu hade jag kontroll på läget. Blev 6a i mål och 2a tid i gänget. 1:03:29. Ulf var 31 sek efter å Jesper var 5(!) min före. Han körde riktigt bra med tanke på vinden. Jag är givetvis nöjd med placeringen men fart och tryck fanns inte alls. Sen kan jag ej heller stå upp när jag klättrar då styrstammen inte är tillräckligt vinklad neråt. Nu fick jag istället växla ner till lilla å sitta och vispa å det har aldrig skett tidigare på en dammrunda men så kan det gå när man inte provkör innan man kom ner hit till GC. Avslutar med att cykla ner till "sjukhus-fiket". Theo gör sitt första långpass på cykeln. 700 höjdmeter // 2 timmar // 4 mil

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar