onsdag 11 mars 2020

1993, MTB VM i Frankrike

 Championnats du monde de VTT, Velo Toto Terrain in Métabief


Ja där var det, för 23 år sedan...
Vart strul med nummerlappsutdelningen, undertecknad kom 23 timmar och 50 minuter innan start för att hämta nummerlappen till Downhill starten. Fick inte ut den, bom stopp. Tvärstopp. Funktionärerna sa några väl valda ord på franska som jag, då 23, blond och väldigt grön i MTB svängen inte förstod ett ord av. Hittade någon funktionär till som klarade lite engelska...

-skönt tänkte jag. Men förgäves, översatt till svenska så hade fransmannen talat om att jag kom 10 minuter för sent till nummerlappsutdelningen!! Say What!! Tyvärr hjälpte det då inte att jag talade om att vi hade 210 mil enkel resa och att vi åkt raka vägen från Sverige i vår fina klubbuss, en finfin Ford Transit som tog oss i Kvänums IF på många fina tävlingar under 90-talet!!

Ja någon nummerlapp till Downhillen fick jag således inte ut men kanske var det menat så för i "pissregnet" som störtade och besvikelsen över att inte få starta åkte vi till "landslagsgänget" och beklagade oss lite om det som skett. Efter en halvtimma eller så fick jag en fråga av en kille jag aldrig träffat tidigare; - du har inga regndäck med dig till Downhillhojen du inte kommer använda?
Ja så löd frågan, och som om jag skulle använda ett par 2.6", sjukt grovmönstrade regndäck på cross country hojen tänke jag (hade faktiskt fått ut nummerlappen till XC racet då det gick något dygn senare än Downhillen). - jo visst svarade jag och lånade ut ett eller ett par ny inköpta regndäck till denna, då okända kille.

Hemma i Svedala, någon månad senare, ja då hörde ovan nämnda 25:åring av sig...
- tjena, Jussi Henttonen här. Jag har ett par regndäck, Downhill däck till dig. Sjukt grymma, bästa däcken som finns. Var köper du dom?

-på evalds svarade jag!! Vi träffades på nästa Sverigecup, "boundade" som få och körde många race mot varandra och bredvid varandra, blev många träningsläger och race helt enkelt. Efter våra aktiva cykelkarriärer vart det mycket motocross i samma serielag. Vi var bl.a. med och körde upp Falköpings MK från div. 4 till div. 1. 6 stycken Gotland Grand Nationals ihop har det också blivit, ett år vart vi båda runt 20:e plats i Elitklassen, kamp oss mellan ändra fram till målsnöret minns jag, Jussi någon placering före, hmmm..., finns mycket historier :-)

Nu 23 år senare sedan första mötet är det dax för ännu ett stort mål i "To do" kalendern - Absa Cape Epic 2020, 15 500 höjdmeter och knappt 65 mil på 8 dagar i Grand Master klassen är vad som väntar, säger bara, yihaaaaa!! va vi ska köra. Underbart! 8 härliga dagar med det bästa man kan göra i bästa sällskapet!! Nu kör vi Jussi...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar