onsdag 14 mars 2012

Så här fager är pärlan jag hårdtestar här på GC

Team Big Nine, Storlek M, RockShox SID WC, Full XTR, Roval SL hjul, Fi'zi:k Kurve Bull, Ritchey Matrix Carbon stam 6 grader och Styre 10 grader, Specialized Renegade i bak och Fast Track i fram, 9.1 kilo tung



Ok, här följer mitt test:
Ramen /
Jag är nöjd, jäkligt nöjd! Geometri, vinklar stötupptagning och vridstyvhet i ramen känns hur bra som helst. Hojen är kvick och lekfull. Visst jag har grymma komponenter på cykeln, hjulen är en fröjd men vad som är kul är att dessa komponenter har jag haft på andra 29er som jag också testat och det blir så mycket lättare att få rätt uppfattning om vad som funkar och inte då. Big Nine kommer garanterat vara med och slåss om världscupspoäng!

Inget dåligt!? /
Jo, det finns ett minus som jag inte tänkte på när vi byggde ihop cykeln. Jag är alltid väldigt noggrann att hamna rätt över vevpartiet och avståndet fram till styret skall stämma. Då cykeln är en TestBike har jag inte kollat Meridas exakta vinklar och mått i "boken" utan mer gått på tumstock och rutin. Cykeln är kort och tight i överröret så styrstammen har blivit en centimeter längre, 110 mm, än vad jag brukar ha på medium cyklar. Men vad jag missade totalt var höjden jag fick på styret, det är totalt 4-5 centimeter för högt för att det ska kännas rätt för mig och ännu "racigare" åkare. Jag har åkt heldämpat sista 10 åren och har allteftersom höjt styret, man har blivit blivit komfortablare och långsammare med åren så det har känts naturligt. Men ändock vilken skillnad det blev nu.  På exempelvis Specialized Comp/Expert 29er så är styrhuvudet någon centimeter kortare och dom cyklarna vi satt ihop för test har vi en brantare styrstam än dom 6 graderna som jag har på denna Big Nine. Skillnaden är inget jätte problem när jag sitter men stående, jag får lyfta axlar och trycka ner nacken för att kunna jobba ordentligt. I långa 1 och 2 timmars klättringar som vi har här på GranCanaria märks det väl då jag gärna cyklar stående på mountainbiken. (Gamla skolan; Peter Eklindh, Bosse Dertell, Bernt Johansson, ja vi alla som skolade oss på MTB hojarna utan dämpare alls. :-) ) Blev en lång text för att helt enkelt nämna att det är en 17 gradig styrstam som gäller för att jag ska ge åk komfort och känsla en 5:a som Race HardTail.

Sadeln /
Fi'zi:k Kurve. Bredden jag valt är Bull. Egentligen skall jag köra Camelont då jag enligt Fi'zi:ks mätsätt helt enkelt är en Camelont. Men ögat tilltalade mig mer att testa denna nya 2012 sadel i Bull versionen, den trycker upp något mer i ländrygen och är något kortare framtill än Camelont och Snake varianterna. Först hade jag monterat nosen med någon grad uppåt, inte med mening utan det hade bara blivit så! Kände mig inte super i söndags med denna sadel men efter att ha kollat på inställningarna lite efter detta pass så såg jag att det var lite högt i toppen. Nu sitter sadeln som den ska, helt i våg. Och jösses vilken skillnad på den finjusteringen. Jag sitter verkligen kanon på Bull varianten trots att jag som sagt skall ha Camelont. Ser fram emot ett test även på den modellen.

Japp det var lite synpunkter. Kommer säkerligen följa upp med mer när jag kört ytterliggare några pass. Bla. tävling på fredag, Dammrundan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar