onsdag 22 mars 2023

Cape Epic 2023 / Etapp 3 Hermanus - Oak Valley

Yeees, we ar back on track, Jussi började dagen/morgonen med ett läkarbesök, godkännt att köra, all good, MEN...

Jorå, vi kom iväg, var väl lika kolugn som vanligt (hmm, bra eller dåligt tro 🙈 ) när vi rullade in i startfållan samtidigt som speakern säger 30 sekunder kommer en funktionär springande 😱!! -You have not pick up your sos alarmer... opps, av hojen, in i ett granntält till starten, jag hojtar till -567, tillbaks mot hojen... PANG!! Där gick starten, men allt lugnt, vi fick svansen 😅

Idag var vi inte så brydda kan vi sammanfatta det hela, vår målsättning, delmålsättning, var att ta vätskekontroll på vätskekontroll utan stress 😀 

Bryter man en dagen, får man starta om dagen efter, gör man inte det är man ute. Team Evalds.se får fortsätta köra men utan officiellt resultat. Har man brutit kan man givetvis inte få någon Finisher tröja. Men jag kan, keep up the fight :-)

Halva racet gick tipp topp, Jussi pinade på med mig ömsom framför å ömsom bakom. Det var så sjukt mycket stig, löjligt häftig Montainbike så det blev svårt att putta på eller hänga i säcken...


Här är den, tung å stor, 2.5 liter vätska, slang å energi. Å' så ett AXS batteri så klart!! 🤣

På andra depån hade Jussi fyllt sin rygga för andra gången, gött, han får i sig vätska tänkte jag...

Såg också på höjdprofilen å datorn att vi hade 1700 hm kvar 🙊

Å efter detta blev det jobbigt, asjobbigt, riktigt urstarkt jobbat av Jussi att ens komma i mål 💪 som tur var fanns det lite mer utrymme att hjälpa varandra in i mål. Väl "hemma" var det farbror doktorn ganska omg. Igår fick han hjälp i 30 min, idag 60. Så trots att han fått i sig 6 liter vätska!!! under dagen. Hade inte kroppen fått ut det i systemet, skit å aströkgt...

Är en kortare etapp i morgon, Time Trail, kallar dom den för. Endast 5 mil å 800 hm, bara supergo stig. Ja, doktorn avgör om Jussi får hänga på i morgon, jag håller tummarna så hårt jag kan... ✊️


Vätskekontrollerna då, ja dom sista 2 tar jag gärna en mugg cola eller två. Samt supergoda potatisar, saltade, mumma. 

OCH OBS!!!
Plocka inget med dina handskar på, TA AV MINST EN, annars kan det bli bakterier, lera eller kobajs i truten... 

Potatis, saltad

Idag åt jag 1 SiS energibar å 6 potatisar. Drack ca 3.5 liter!!

Maxpuls 121 😱 
Snittpuls 97(!!)
OCH!! Det var inte mer än 25 grader så "all good" med min hälsa. Ett lugnt å fint träningspass på sjukt fina stigar som sagt. 

ca 6 timmar å' 40 min
99 km å 2200 hm

Jag hade kört upp oss några startled igår (bra för utgångsfarten är betydligt roligare än längre bak) när jag fick åka solo, mindre kul 😪

Idag blev vi 33 i klassen av 135 lag. Täten är snabb, men en fungerande Jussi å vi hade varit betydligt närmare. Citat: -Men det ska inte vara lätt, då hade alla kört det 🤩🤩 -> Johan "Kingen" Malmsten 😀

Imorgon då:
Time, the old saying goes, waits for no man. And nowhere is that more relevant than in the race of truth: the battle against the clock within the boundaries of Oak Valley and Paul Cluver Estates. At 47 kilometres long, the mid-race time trial in 2023 is more taxing than any which have preceded it in the history of the Absa Cape Epic. Designed to continue the relentless tests which the nineteenth edition sets for the teams, it features 875 metres of climbing too, all of which comes in steep ramps rather than long drags. The course is packed with singletrack, making it a test of skill as well as fitness. Maintaining a rhythm to climb twisting trails – like Berg Adder – and then descend with the required aggression – down trails like Puff Adder, Vissie’s Magic and Sounds of Silence – will require absolute focus. It will be a day that, despite its composition as a small section of the overall route, will test partnerships from start to finish.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar