torsdag 30 mars 2023

Cape Epic 2023 / Etapp 7 Oak Lourensford Wine Estate till Val de Vie och slutsummering pĂ„ det 😀

Tillbaka ett dygn, LördagkvÀll, regnet har kommit och gÄtt hela dagen. Var skiten lÄngt in pÄ kroppen trots att jag var en av fÄ (den enda jag sÄg) som anvÀnde shorts under dagen som gick. En varm dusch efter racet hade gjort susen men nu pÄ kvÀllen hade jag Äter dalat i blodsockret och inte ett dugg bÀttre blev det efter det lilla jag Àn en gÄng fick i mig pÄ middagen.

TĂ€nkte komma i sĂ€ng vid 21 men precis dĂ„ öppnade sig himlen, herre jösses, det ska inte vara lĂ€tt det hĂ€r!!! AssĂ„ det Ă€r mycket, mycket, vatten som hĂ€vs ut... 🙃 BestĂ€mde mig för att hĂ€mta sovsĂ€ck och madrass Ă„ ta natten i "Chil-arean". Mindre sannorlikt att den blĂ„ser bort eller drĂ€nks, var redan ett 40 tal som valt samma strategi. Sov helt ok, inte uppe mer Ă€n 3 gĂ„nger sĂ„ ca 5.5 tim sömn. Sliten, trött!(??) -JorĂ„sĂ„att...

Frukost blev idag, söndag, inga skedar yougurt alls, endast en halv tallrik gröt gick ner. En halv kaffe med mjölk och 1.5 del Àpplejuice som Àven den började smaka allt Ànnat Àn "smaka-gött"!!

Var 30 minuter senare start idag sÄ jag han fÄ ner sovsÀck Ä smutsklÀder mm frÄn igÄr i stora vÀskan. Jussi var ju (tyvÀrr) kvar i omrÄdet sÄ han skulle sedan ta hand om vÀskan sÄ den kom med mot mÄlet. Jag fick ihop allt med 45 sek till godo nÀr jag idag rullade in till den sista etappen!! StÄr i startled C. Varit nere Ä vÀnt i G. Och sÄ klart, A hade funkat om kroppen varit med en. Saknade Jussi givetvis, Àn mer idag nÀr faktiskt solen tittade fram samtidigt som speakern sÀger...

9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 and goooo!!!

Gött Ă„ stĂ„ sist, ingen stress, en grupp dĂ€r jag vet att nĂ€r jag nu lĂ€gger mig i underkant pĂ„ det som kĂ€nns bra annars kommer rĂ€cka lĂ„ngt i detta gĂ€ng. Funderar Ă€n en gĂ„ng pĂ„ var Jussi tog vĂ€gen (visste inte nu men han fick Ă€nnu en pĂ„se med dropp :-O ) men nu var vi ivĂ€g, i SOLSKEN!! ÄNTLIGEN, sista etappen 😀

Jennie Ă„ Ester i samma startgrupp, önskade dom glatt lycka till nĂ€r jag rullade förbi efter nĂ„gon kilometer. Nu började direkt en lĂ„ng hĂ€rlig klĂ€ttring, ca 45 min hade jag rĂ€knat ut. Underlaget var likt övre delen pĂ„ Dammrundan, hĂ„rt och fin transportvĂ€g, trots allt regn igĂ„r, upp och upp, ca 700 hm 😀 VĂ€l uppe var det asgrym utför, betydligt brantare, mycket runt 15% och 2 spĂ„r med mycket sten i bĂ„da. NĂ€r det planade ut var det lite bebyggt och vi var pĂ„ vĂ€g in mot Stellenbosch, fullt med publik ute och hejjade, och fantastiska MTB parken med bland annat beryktade G-spott vi körde mycket pĂ„ för 3 Ă„r sedan dĂ„ allt stĂ€lldes in med pandemin.

Nu hade det gĂ„tt 90-100 minuter, jag hade fĂ„tt zippa i mig en halvliter vĂ€tska med mineraler ifrĂ„n camelbacken. Ville fortsĂ€tta anvĂ€nda camelbacken för dĂ„ var det lĂ€ttare för mig att dricka nĂ„got alls. TerrĂ€ngen Ă€r mest bökig sĂ„ oftast svĂ„rt att hinna med flaskan trots lĂ„nga etapper. Började kĂ€nna lite mer energi av bĂ„de drickan och att solen vĂ€rmde pĂ„, klockan nĂ€rmade sig 10 och jag hade "bara" ca 3 timmar kvar av denna, ja detta "Untamed race"!! 

Efter ljuvliga Stellenbosch vart dagens andra lĂ„nga klĂ€ttring, singletrack uppför Holbook Trail. Lite smĂ„ kĂ€nd stig likt G-spot. Förundras Ă€n en gĂ„ng av hur dĂ„ligt det cyklas sĂ„ snart det blir lite stenar och rötter, alltsĂ„ Ă€ven uppför!! PĂ„minner dock mig sjĂ€lv omgĂ„ende om att detta Ă€r nivĂ„n du, jag sjĂ€lv, fixar hĂ€r och nu, ta det lugnt 😀

Grus och stig i drygt 2.5 timmar nu och vi Ă€r uppe pĂ„ berg 2. SĂ„ gött för nu börjar en sagolik resa utför, det Ă€r Cape Epics utvalda segment för dagen, Toyota Segment. Det Ă€r hopp, dropp, burps, stepdowns, kurvor och vallar om vartannat. Toyota segmentet hinner inte ta slut innan nĂ€sta "bike park slinga" börjar. Som tur Ă€r kommer vi snart ut pĂ„ en liten skogsvĂ€g och man kan spurta om 6-7 team som samlats framför. Sen fortsĂ€tter detta ljuvliga, slinga pĂ„ slinga. LĂ€nge..!! VĂ€l slut sĂ„ kommer jag fram till att energin Ă€r vrĂ„lslut, öppnar en bar, fĂ„r i mig halva. Ser skylten, 1 km till Service point!! Spottar ut baren... 😅

5-6 dl Cola smakar smaskens nu ocksĂ„ 3 potatisar, bara 2 mil kvar. Drygt en timma tĂ€nker jag Ă„' drar vidare. VingĂ„rd Ă„ Bike Park pĂ„ Bike Park. KĂ€nns som om vingĂ„rdsĂ€garna bestĂ€mt sig för att bygga bĂ€sta Bike Parken hos sig!! 5 km skylten kommer upp. Åker in i Ă€nnu ett inhĂ€ngnat stor luxöst omrĂ„de. Visar sig vara slut destinationen, Val de Vie!! 

SÄ jÀkla gött, Ä' vilket avslut det blev. 8 mil Ä' 2000 hm i en heeelt fantastisk miljö, massor och Äter massor av grym MTB. SÄ fantastiskt nöjd, sjukt nöjd!! Men satan sÄ slut, Ä' till vilket pris har detta varit vÀrt..!?


HOTELLFEST! BÀsta priset (icke ens pÄ bild) var de uppstrÀckta lakarna i hotellsÀngen. OM, jag somnad snabbt och tidigt!? Svar: -JAAAA


Jag har stĂ„lsatt mig mĂ„nga gĂ„nger i livet, i vardagen, i trĂ€ningen och framför allt i riktigt tuffa race. Varje gĂ„ng jag gjort det har det slutat vĂ€l, jag har kĂ€nt att "lite till, sĂ„ funkar det, du klarar det, du Ă€r i mĂ„l". Å' det har sĂ„ varit, jag har hoppat, jublat Ă„' gett mig sjĂ€lv beröm för nĂ„got jag kĂ€nner mig stolt över nĂ€r mĂ„llinjen vĂ€l passeras!! Denna gĂ„ng Ă€r grĂ€nsen flyttad lite till Ă„' jag varken kĂ€nner att jag hoppar eller jublar, sjĂ€lvklart handlar det ju mycket om att min kĂ€re vĂ€nn, Jussi, inte Ă€r med över mĂ„llinjen, Team evalds.se fick inget slutresultat!! Men orken och att ha tappat ca 10% av ens kroppsvikt pĂ„ 8 dagar, ja det kĂ€nns...




ONSDAG 29:e mars, 3 dagar efter mĂ„lgĂ„ng!! 

Idag jublar jag 😀 jorĂ„, svinnöjd över en enorm prestation đŸ’ȘđŸ’Ș.

Men varit otroligt trött givetvis. I mĂ„ndags hĂ€mtade vi ut tabletter som ska hjĂ€lpa mot magviruset vi fĂ„tt. 

2 kapslar 3ggn om dagen, ca var 6e timma i 5 dagar.


Först i gÄr, tisdag eftermiddag, som maten börjat smaka nÄgorlunda, eller överhuvudtaget. Idag onsdag kÀnns det Ànnu lite bÀttre, sÄpass mycket bÀttre att jag orkat börja reflektera över denna magiskt hÀftiga, tuffa, lÄnga, ovÀntade, vÀntade, grymma tÀvling. The Untamed Cape Epic.

Jag har gjort mÄnga tÀvlingsstarter, över 1000. Kört dyngstÀvlingar, etapplopp och mÄnga frÀcka utmaningar. Jag har flera polare som Philip Tuffe Tavell och Calle Friberg som varit hÀr Ä' kört för att vinna och fÄ bra resultat. 19 Är har tÀvlingen gÄtt, Tuffe var med tidigt och givet var det stentufft redan dÄ. Allt detta visste jag.

Hade ocksÄ koll pÄ tÀltbyn, stora serveringstÀltet och att 1000 pers skulle hÀnga hÀr. DÄlig mage dÄ(?) Ja sjÀlvklart att man kan fÄ diarré av andra bakterieflorer givetvis, MEN. Jag Àr sjÀlv lyckligt lottad hÀr som genom Ären sÀllan Äker pÄ nÄgon influensa eller ens blir "mjuk" i magen. SÄ att detta skulle stÀlla till det sÄ in i helv... ja det vart jag verkligen inte instÀlld pÄ!!

Var ju hos doktorn efter etapp 2 (tisdag), dÄ hade jag varit risig en dag men kÀnde ingen större oro för egen del. Jag trodde nog att ett par dundertabletter vi dÀr Ä dÄ fick skulle rÀcka, men icke...

65 pers var inskrivna som magsjuka sa lĂ€karen pĂ„ tisdag. NĂ€r Jussi vart dĂ€r pĂ„ söndag morgon, dĂ„ han fick sin sista pĂ„se dropp (4 totalt) ja dĂ„ prata lĂ€karen om 6-700 pers, alltsĂ„ halva startfĂ€ltet!!! Det verkade sprida sig pĂ„ "kontaktytor" som toa och matsal trots alla försök till renlighet. Det var sĂ„ mycket vidriga syner med detta bajande och vĂ„rslöshet i duschar och pĂ„ toaletterna sĂ„ jag varken vill eller orkar skriva om det!! Ett Ă€r sant, detta var ingen vanlig influensa eller liknande utan helt enkelt ett virus som slog ut magsmĂ€ltning och hur man tar upp nĂ€ringen av maten. DĂ„ med följd av diarrĂ© som för mĂ„nga inte ens gick att hĂ„lla tillbaka!!! Det var mĂ„nga tuffa kĂ€mpar dĂ€r ute oavsett om man var kvar Ă„' körde tĂ€vlingen eller blev kvar i depĂ„n pĂ„ morgonen. 

För egen del tappade jag matlusten totalt efter onsdag, etapp 3. Trodde pÄ torsdag kvÀll att: -KÀndes det inte lite bÀttre nu igen, men icke. DÄ kom nya bakslag pÄ natten.

Tabletterna vi fick hjÀlpte nog inget, inte som mÀrktes i alla fall. Jag hade frÄn tisdag ett jÀkla tryck uppe i magen, inte som knip men nÄgot dÀrÄt. Försvann nÀr jag varje kvÀll knaprade en ipren. Kom tillbaks direkt pÄ morgonen nÀr jag gick upp (fanns Àven pÄ natten nÀr jag var uppe och rÀnde men bÀttre nÀr jag lÄg still). Detta tryck försvann sÄ snart jag började cykla sÄ det var ljuvligt, dock tog det lÄngt över en timma sista dagarna innan det vart sÄ.

PĂ„ mĂ„ndag i Cape Town var allt vi mĂ€ktade med att skaffa de nya tabletterna, vi hade dĂ„ ocksĂ„ fĂ„tt till oss att detta "virus", en bugg ( 😼 ) huserat runt i 2-3 mĂ„nader!!! PĂ„ tisdag hade maten vi nu fĂ„tt i oss börjat ge tillbaks kĂ€nnbar energi. Nu idag onsdag, 9 dagar efter att det började bli skit i magen kĂ€nns det bĂ€ttre. Men tyvĂ€rr Ă€r det fortsatt inte 100. 

Tisdag, 28 mars, energin har börjat ÄtervÀnda. Att göra slut pÄ 6, 7, 8000 kcal om dagen och fÄ i sig 1600 till 2100 med ett sömnintagg pÄ snitt 5 timmar och 40 minuter under 8 dagar Àr inte ok!! ca 10% av kroppshyddan har under dessa dagar "ramlat av".

Etapp 3 var fortsatt ok i ork, nÀr etapp 4 var igÄng, ett kortare TT (ca 3 timmar) kunde jag ocksÄ spÀnna pÄ lite men under detta race kÀnde jag att nu var det bara överlevnad med lÄg, lÄg puls som gÀllde sista kommande 3 etapperna.

Maxade 125 i puls (har drygt 150 numera) och snittade mellan 95-100 pÄ de sista 3 etapperna.

Vilopuls under veckan, Prolog till E1, 40. Etapp 1 till Etapp 7, 45(!!). Sedan har det sĂ€nkts undan för undan. Onsdag till torsdag, 40. SĂ„ nu nĂ€rmar det sig, (37) 38 (39), som jag hĂ„ller pĂ„ hemmaplan. 



Med facit i hand dÄ!!(?)
Ja om man nu ser till vĂ„r rutin och alla tĂ€vlingar vi gjort sĂ„ skulle vi givetvis gĂ„tt fullstĂ€ndigt all-in Ă€ven detta race!! Uppgraderat till minst husbils alternativet (men dĂ„ hade vi behövt 1 eller helst 2 goa kamrater eller service snubbar som kunna hjĂ€lpt till med matlagning och marktjĂ€nst). Eller allra helst skulle vi nog gĂ„tt pĂ„ Hotell alternativet (ca 40 000 sek i uppgradering) dĂ„ hade vi helt kommit ifrĂ„n arenan och kört racet som ett race det Ă€r!! Men... vi ser oss inte som "tĂ€vlande cyklister" lĂ€ngre och hade verkligen inte detta som ett alternativ. 

Ett Ă€ventyr. 
Ja det skulle det vara och sĂ„ blev det, med rĂ„ge pĂ„ allt i sjĂ€lva "Ă€ventyret" 😅




5 kommentarer:

  1. Micke Löfgren30 mars 2023 kl. 11:11

    ❤️

    SvaraRadera
  2. Grymt Jobbet Grabbar!

    SvaraRadera
  3. đŸ‘ŠđŸ„°

    SvaraRadera
  4. Ja, vilket Àventyr. Sjukt imponerad att du tog dig runt under rÄdande omstÀndigheter. Och förstÄs jÀttetrÄkigt att inte fÄ göra sig sjÀlv rÀttvisa. Kul att följa er pÄ Àventyret.

    SvaraRadera
  5. OvanstĂ„ende frĂ„n Atle H 🙂

    SvaraRadera