lördag 25 mars 2023

Cape Epic 2023 / Etapp 6 Oak Lourensford Wine Estate

Detta var tänkt som den "bästa" turen för mig å' Jussi, men regn, regn å' regn gjorde den definitivt till Queen Stage 2.0!! Så mycket vatten igår, men idag, från 1 timma innan start till sena eftermiddagen. 75 km i vatten, lervälling å helt trasiga MTB leder... 😪 Men tog mig i mål, återigen utan någon vurpa eller direkt misstag. Just vurpor å' misstag finns det gott om annars en dag som denna 😱 

Känns som denna vecka blivit som en stor missär 🙃
Att jag bara gnäller... 😞 
Men grejen är ju den att etapperna är tuffa nog i solsken, å' just det var vi ju inställda på, typ 35-40 grader å underbara trails. Men att en magbakterie slått till så sjukt hårt den gjort eller att det som igår och idag är så vansinnigt risigt väder, idag var det 15 grader å' vatten från alla håll. Ja trots både shorts och underställströja och regnöverdrag från start frös jag så jag skaka i 4-4.5 timmar!!! Helt galet, var ju sol i en vecka vi var inställda på!!


Men åter, magbakterierna ställer till det. Jag får väl i mig knappt 2000 till 2500 kcal om dagen inkl. dryck. Gör ju säkerligen slut på 6 till 8000 på en dag... Å' så dåligt med sömn på det, 4 tobesök senast i natt 🙃

Ett rejält underskott som tidigare nämnt. Tur man lagrat på fettdepåerna på äldre dar 😅

Lite som igår, skulle kunna återberätta hur mycket som helst från dagens etapp men kan nog bli på sikt!! Jo förresten, när arrangören åkte ut för att sätta upp mat/dryck/servicedepå 1 och 4. Ja då var vädret så sjukt dåligt så man valde helt enkelt att skippa dessa depåer. Detta fick jag höra på depå 3, 1an hade jag givetvis förtått då att den var borta, men 4an hade varit uppskattad... 🤪

Har ju kört MTB i snart 35 år, finns några sjukt minnesvärda. Min jobbigaste ever går att läsa om i denna blogg men man får scrolla tillbaks några år då, ett 25 timmars lopp i Utah. 41 mil i terräng han jag med då 😀

Annars står etapp 5 och 6 högt på listan om "de tuffaste"!!

#älskarmtb

I morgon ska jag i mål, med hopp om solsken och definitivt en Finisher tröja 🤩🤩

Givetvis den tuffaste avslutningen på 19 år...
🤣

Etapp 7:
The Grand Finale is no easy ride to Val de Vie. Rather it is a rite of passage that has been hard-earned over eight days of limit-testing racing on the Western Cape’s Untamed trails. The 78 kilometre long Stage 7 takes in 2 400 metres of climbing, making it one of the toughest Grand Finales in Absa Cape Epic history. Beginning with a grind to the Lourensford Nek there is climbing from the gun, before thrilling singletracks lead teams through Mont Marie, Eden, G-Spot and the Stellenbosch World Cup Course. Then Botmaskop provides the second major test of the day and the final significant climb of the 2023 race. Banhoek and Boschendal’s famed trails then ensure that the Untamed African Mountain Bike Race ends on a singletrack high, before the trails of Val de Vie provide a moment for reflection on the previous seven days. It is not over until riders cross the line, however, and the final 500 metres on the estate’s polo fields are where emotions overcome teams as they’re beckoned home by deafening crowds as heroes of the Untamed.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar