tisdag 15 november 2011

Tisdag den 8 november / Etapp 2

Tisdag och redan dax för etapp 2, årets första "bergsetapp", PTDE_3.0 heter etappen. Den går i Olympys området och startar med 6 km platt sedan en lång klättring på knappt 10 km uppför där spurtpriset ligger. Sen är det utför i ca 5 km. Därefter platt i ca 5 km också uppför i ca 5 där målet ligger. 


Då de var lite strul för Christian förra etappen så har han åkt ur och kör med grupp 3 denna vecka. Istället är Jocke Kjellander och Rune Bäck 69 bast med, dom gjorde kanon resultat på 1:a etappen! Ska bli riktigt roligt å se om Rune kan hänga med, uppför lär han vara grym då vi har ett handikapp system för kilo avdrag, så snart du passerat 50 i ålder. Rune kan alltså väga in sig på minimivikten 60 kilo plus cykel a 10 kg. Så han har i daxlägget 16 kilo mindre än mig att transportera upp i bergen! 


Starten går och även idag är det Fredrik Sääw som drar hårdast, Kusin Fredda och Nicke Svantesson hjälper till så hårt dom kan på platten, känns redan att dom vill bli av med mig tidigt. Jag kan ligga med i bak och är väldigt fokuserad på första långa stigningen upp. Jocke har inte fart och styrka nog att gå med ens på platten, Rune känns stark och målmedveten men har lite problem med att styra då detta är ett helt nytt moment för honom. 


När stigningen börjar blir det snopet nog problem med Freddas dator, ett program försöker uppdatera så Fredda kastas helt enkelt ut ur programmet, supertrist! Fredda får nu gruppens långsammaste tid plus 30 sek. Sääw drar fortsatt hårt men nu har även Nicke hittat andning och tryck så det blir en del växelåkning av dom. Jag själv har nu gått in i min klätterfas och får faktiskt några meter men när Nicke och Fredrik märker att Rune börjar ta in ökar dom på och är snart ikapp mig. 


Spurtpriset närmar sig och här gör jag en miss. Får för mig att spurtpriset och dom hägrande 15 bonussekundrarna ligger en kilometer tidigare än vad det gör så det ryck jag lägger på för tidigt håller verkligen på att kosta mig segern i detta spurtpris. Drar nämligen på mig lite syra och då det är en kilometer kvar upp till första toppen å nämnda spurtpris kommer givetvis Fredrik i kapp. Jag kommer in bakom och lyckas kämpa mig tillbaks för att till och med ha återhämtat mig till ett nytt försök! Så när det är 100 meter kvar testar jag. Känns otroligt gött å få dessa 15 för nu kan jag åka lite mer avslappnat. Kör på bra i nerförsbacken och på platten. 


Fredrik tar in en del tid när sista stigningen börjar men nu har jag koll och ben kvar så jag håller ut ända in i mål. Blir knappt 20 sekunder till min fördel. Bakom har Nicke fått det tufft i sista branten så när ,3-400 meter återstår har en hårt jagande Rune Bäck kommit ikapp Nicke, mycket imponerande!! 


Jag har nu ledartröjan med god marginal, så gött!! Resultatlistan här: www.kvanumsif.nu
/ Blir totalt 38 km med uppvärmningen 1.20 i tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar