tisdag 14 februari 2012

Yes, taktiken funkade till fullo!

Jag hade bestämt mig för att inte köra mot klockan utan hellre vara vaken på vem som skulle vara mest aggressiv i förningarna och försöka "hjälpa" Karl som ligger sist i gruppen.

Började ganska bra för Fredrik Sääw var dragvillig å det blev en jämn fart att följa, dock var jag trög i benen, fortsatt trög sen "slalomplogningen" och den statiska ställning jag åkte runt med när Molly drog mellan knäna. Efter ca 30 minuter gav sig Karl på ett ryck, ett hårt sådant men då passa jag på att känna påt också och gick stenhårt ikapp, förbi och drog med F. Sääw och Karl, Karl skapade på så vis det han var ute efter, en lucka till Lennart. Men efter hand var Fredrik å Karl inte så drag villiga å Lennart gneta sig ikapp. Karl stötte igen, jag följde men nu var inte Fredrik intresserad så vi lät dom snart vara ikapp igen.

Nu är vi mitt på banan å har kört några enkla stigningar, når dessa är över tryckte Lennart på lite och fick en 30-40 meter när det är 3 km kvar till spurtpriset kör han riktigt hårt. Märker att inte Karl eller Fredrik klarar/vill brygga upp så jag går förbi och ökar sakteliga så jag nästan smyger ikapp. 300 meter kvar till spurten å jag trycker riktigt hårt, över 700 watt och jag är ikapp å förbi, tar spurtpriset med 20 meter :-)

Nu är det 18 km kvar och backarna börjar, igelkotten. Fredrik lägger sig snart i täten, Lennart 2a åså lägger jag mig som 3a. Vill ha Karl på mitt hjul så jag kan fortsätta hjälpa men han har svårt att hålla då det går upp och ner. Märker också att Lennart får allt svårare å hänga kvar på Fredrik då det går väldigt mycket upp och ner nu. Är rädd att hamna efter så jag bestämmer mig för att gå ikapp Fredrik, kommer ifatt lagom över ett idol så då kör jag på å får med Fredrik, vi får en lucka på snart 100 meter till Lennart så nu är det bara vi två kvar.

Då jag leder totalen med drygt en kvart över Fredrik känner jag inte att jag överhuvudtaget skall hjälpa till med draghjälpen. Dessutom sabbar jag för Christian Sääv, brorsan till Fredrik som jag jobbar med varje dag!, om jag hjälper till med farthållningen. När vi har 5-6 km kvar har vi passerat den längsta stigningen å Lennart är endast ca 250 meter bakom märker jag att Fredrik börjar tappa tryck i stigningarna så nu är jag riktigt sugen på att gå om. Bestämmer mig för ett litet ryck så han inte får någon rulle. Är ju nu enda chansen till att hjälpa Christian.

Vid 4.5 km kvar trycker jag på å Fredrik släpper direkt, kommer snart en ganska lång och framförallt brant backe så nu lägger jag allt, på krönet och när det går utför därefter blir det snart 3 och 400 meter. Ser nu också att klockan inte är så mycket så helt plötsligt får jag vittring på Christians banrekord från ifjol, 1:22:31. Jag fortsätter då att köra vad jag har å målet kommer fort närmare men ska det räcka!? 1:22:36!! Hade jag gått 20-30 sek tidigare hade jag fixat det men är otroligt nöjd ändå

Alla resultat och övrig info på www.kvanumsif.nu Totalt ikväll: 1:50 // 60 km

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar