onsdag 25 april 2012

Det här håller inte! Shit va besviken jag vart idag...

KM, årets första Klubbmästerskap och faktiskt klubbens första XC KM. På MTB sidan har vi alltid haft ett KM på något befintligt lopp, ett långlopp. Från första början vart det Finnmarksturen och dom sista 6 åren har det varit Billingeracet. Så äntligen ett KM för oss alla som älskar skogsmulleåkning, rötter, sten och dagen till ära gott om lera! Mumma :-)

Dock kom ju just leran att spela mig ett spratt, ingen överraskning då jag om nån är väldigt mån om att välja rätt däck beroende på bana och terräng. Problemet idag var att jag endast hade ett par hjul som passar just till den tänkte tävlingshojen. En 26a S-Works Epic, en kanon hoj i Oltorp och på vår hemmabana. Ett par hjul!? Det är väl inget problem, är väl bara att byta däck!? Men tyvärr, inte när man limmar fast dom u fälgen!! Tubhjul med andra ord. Grymt lätta Innolite fälgar byggda på nav som är specifika just för denna cykel. Så det vart lite svårjobbat att få på däck med ordentliga mönster, Rocket Ron från Schwalbe eller Captain från Specialized är vinnardäcken i Oltorp...

Vi kom 20 man till start så det var bra, Jimmy (Brorsan) tog givetvis starten men SkaraJohan kom som skjuten ur kanon efter 100 meter när vi svänger in på första singletracken, jag in som 3a men går efter ytterliggare 300 meter om Jimmy så nu tänkte jag jaga Johan. Går bra i början, raka spår och alternativ att köra på, sen blir det mycket rötter och sten å´ jag känner att jag tagit någon meter men sedan kommer bergknallarna och kurvorna med lera! Jösses va jag börjar fastna, det spinner till, sladdar och jag börjar bli stressad. Christian Sääv är precis i baken så jag släpper förbi honom. I nästa nerför brukar jag vara säkerheten själv men hamnar i fel spår och missar nästa vänsterböj, ner i ett litet dike å´ fasnar i ett träd så nu kör även Johannes om - Va är detta skriker det i huvudet!! Skärper till mig men märker snart igen hur framhjulet kasar i väg i kurvorna.

Vid varvning är jag knappt 10 sek bakom Johannes och Chrille. Johan ser vi inte men hör efter målgång att han kört ifrån med 1 minut på 14(!) körda!! Shit va stark han är redan. Under sista varvet av två tappar jag än mer, får hoppa av i några enkla backar och kanar så när som på omkull igen å´ himlars va självförtroendet dalar, allt för ett par däcks skull!! Usch, rullar imål 45 sek efter Johannes och drygt 1 minut efter Christian. 2 min efter Johan. Bara gratulera boysen, att köra 29er med rätt däck i skogen är att föredra. 26a med tubdäck som är som slicks kan dra!

Provar den 29er som vi byggde ihop för att jag ska åka Billingeracet på, Jimmy åkte på den idag. Så sjukt grym, märker direkt att på rotpartierna kommer den över så mycket snabbare och lättare än med 26an, sjukt mycket följsammare, en fröjd. Men ej att förglömma, däcken som sitter på påverkar mer en sådan här dag. Blöt å´ härligt var det som sagt...

Blev totalt 1 timma 15 minuter / 17  km



Bilder och resultat kommer på www.kvanumsif.nu

3 kommentarer:

  1. Jag hade superhoj men helgipsade ben. Inte heller superkul, fast ändå gött å få känna på lite hets. Bra kämpat, Returmatch på tisdag!

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera