onsdag 2 maj 2012

1:a Majloppet

Då var det dax att bjuda upp till kamp! Som vanligt har det varit mycket jobb innan denna fantastiska dag så man går ju inte runt å´ sprätter precis men ett skönt sug infinner sig ju längre dagen går. Vi har åter fått ett strålande väder och dom senaste dagarnas regnande har dragit undan. Banan är i toppform!

Tävlingspremiär på Epic S-WORKS 29er, 9.9 kilo med "grova" däck är helt ok! Men tyvärr blir det inte så bra; Starten går och jag är snabbt uppe i backen på Wengelin å´ dom snabbaste men när "struten" tightar till sig så fastnar nån precis framför mig, tvärnit och studsande på cykeln gör att kedjan hoppar. Tvingar upp kedjan med framväxeln samtidigt som jag springer och rullar några meter. Märker direkt att det inte blev bra, drevet har krökt sig lite så kedjan kastar av hela tiden!! Satan i gatan! Springer och rullar runt startloopen, bestämmer mig för att springa ut i vårt servicetält, Jimmy och Viktor hjälper mig att byta nummerlapp till en annan hoj. Tappar ca 2.5 minuter så nu är det bara att börja jaga...

Cykeln jag nu åker på har små hjul och ett smalt styre, 58 cm. Blir rääät stor skillnad när man kört in sig på ett 66 cm styre och hjul som rullar över "allt". Är i och för sig en Epic S-Works med Innolite hjul på 9.6 kilo så det är ju en hoj som inte gör bort sig, samma cykel som jag hade på KM:et. Jagar ikapp stora delar av H30 gänget, strax innan mål går jag av och talar om för tävlingsledningen att jag brutit. Var grymt skönt å´ få köra av sig lite adrenalin och samtidigt se att benen vaknat något mot sista 2 veckorna. Drar jag av 2 minuter på min totala åktid hade jag varit 2:a bakom SkaraJohan och det är bra, Johan är i bra slag så där har jag inget att hämta just nu...

1:a Majloppet var en succé, 340 startande och strålande väder. Syn på cykelstulet men det får vi ta igen på någon kommande tävling.

1 timma 15 minuter // 25 km

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar