onsdag 30 maj 2012

Hur kan jag vara besviken!? Är ju inte bättre...

Kvänums öppna KM i landsväg har ikväll ägt rum, jag blev 3a i KM:et å det är ju bra! Men ändå inte, eller... 

Som vanligt 3 ggn 19 km som gällde, vädret var bra, lite för lugn vind men 15 grader å sol var perfekt. Vi var drygt 50 Pers som rullade iväg, bra för att vara en tisdagskväll i Kvänum :-). Under första varvet hände det inte så mycket, några häftiga ryck men ingen som gjorde nått allvarligt försök. Däremot stack Johannes å några vassa gubbar så snart ett varv var gjort å det kändes inte som om någon ville täppa till så jag kände för att testa benen. Svarade bättre än väntat! Å´ jösses va Roubaixen svarar med Zipp utrustningen på. Lite roligt med hjulen, sjukt bra faktiskt. 6.5 kilo med SRAM RED 2013 å lite Grymma Zipp prylar som sagt.

Fick trycka på riktigt ordentligt för att gå ikapp men det svara, ett bra kvitto. Tyvärr dröjde det inte länge förrän hela klungan var ikapp igen å´ så här höll det på en 3 - 4 gånger till under detta varv. Jag var långt ifrån passiv och visade verkligen att jag ville vara med idag.

Ut på 3dje varvet satt jag å´ pratade bredvid Johannes när han sa att -nu gör jag ett försök till! Men nu var jag lite nöjd å´ kände att någon annan i klungan kunde brygga upp om det skulle bli allvar av detta ryck, å´ just detta skulle ju straffa sig! Jag å´ Johannes satt runt 10 när han stack och framför hade han dagens åkstarkaste gubbe, J.Broberg från Team CykelCity å´ han var snabbt på samt ytterliggare ett par snabba gubbar.. Ungefär samma ryck hade ju hänt något varv tidigare men då bryggade jag upp nu fick jag en snabb känsla av att detta ryck blir förödande för oss andra. Snabbt fick kvartetten en 15 sek och med halva sista varvet kvar började det bli oroligt i klungan. Vi blev några stycken som försökte hålla farten men det var en några "smartingar" som låg med där framme och gärna gick fram och bromsade så snart tillfälle gavs. Klungan var i gung kan man lugnt säga!

Nu gick jag ner och hörde med Karl och Johan samt fick övriga i KIF gänget att börja köra! Hör ju inte till vanligheterna att man kör på klubbkompisar som är loss men i detta KM är detta liksom grejen :-) Vi plockade undan för undan men vi var för klena i vårt gäng för att kunna rubba dom snabbaste där framme. Med ca 4 km kvar kom 3 Uddevalla åkare fram och hjälpte till, som bäst var vi 12-13 sek efter men tyvärr stannade det med det. Med några kilometer kvar började det istället gruppera sig för spurten, jag låg på ca 10onde hjul med JBerger på min högra sida och Chrille strax bakom. Karl hade kommit upp på ett 3dje hjul och såg stark ut. In mot högersvängen och dom sista 200 metrarna spurtade jag upp till snett bakom Karl, blev lite stirrigt framför så jag höll på att tryckas ut i diket där redan JBerger fanns!! men klarade mig bra. Kom in på någon placeringen bakom Karl som spurtade bra men detta resultat betydde inte ett smack!!

Nä, jag hade chansen när ett var återstod men precis som min rubrik på dagens race antyder så var jag faktiskt inte bättre idag! Då hade jag liksom inte missat tåget, riktigt syn hade varit otroligt kul å´ matchat grabbarna i toppen...

Grattis Johannes du är en värdig vinnare, total 2:a men klubbens starkaste helt klart! Grattis också till dig Karl, du imponerade med några riktigt tuffa förningar. å´ övriga Kvänum, vi gjorde i alla fall ett försök att brygga upp å´ möta upp till kamp mot 2012 års KM mästare Johannes Carlsson

Första varvet låga 28, andra varvet höga 26 å´ gissningsvis 26 min på sista också, missa den tiden men ska kolla totalen. Resultaten kommer finnas på kvanumsif.nu

6 mil // 1 timma 30 min.

1 kommentar:

  1. Gött kämpat! Vi måste titta ut en lämplig senior-cup tävling nu när vi har ett klart konkurrenskraftigt lag även på landsväg! Om vi nu klarar av att köra med och inte mot varandra;)

    SvaraRadera