måndag 11 juni 2012

Tur att inte Alla åker Epic 29er, då hade jag nog varit 128 å inte 28! Eller..?

beror det på annat? Är på väg hem från Lida Loop, är förbryllad! Hamnade högre upp i resultatlistan än vad som borde vara rimligt (är ju bara att scrolla ner i bloggen å´ se hur få pass å´ lite tid det blir tränat).

Dagens finfina 4:de plats i H30 å totalt 28 beror helt på min skogsåkning, visst lite lisst å mjölksyra har det kostat på grusvägarna också men det är i skogen man avancerar. Låg som längst ner runt 60 å´ därifrån å´ bakåt kan jag förstå å´ tycka att jag ska åka ifrån i skogen men jag avancerar ju snudd på lika mycket även när jag ligger runt 25! Å´ då ställer jag mig frågan, -tränas det någon MTB över huvudtaget?

Träffar ju å´ pratar en hel del med cyklister via mitt underbara yrke å´ jag har dom senaste åren förundrats över hur mycket timmar, distans, och hur tuffa 4 minuters pass man kör på testcykeln!!! På testcykeln!! Typ året runt! Är det inte Mountainbike och Mountainbiketävlingar man tränar för? Hur sjutton ska man kunna bli bra på MTB när man kör testcykel? Ok, jag kan erkänna, jag kör också testcykel, eller ja det gör jag ju inte, jag kör Tacx i-Magic (Trainer) men det blir snudd på lika effektivt men bra mycket roligare :-) Det gör man under vinterhalvåret, under säsong är det självklart tuff terräng som gäller. Hur ska man annars kunna bli:
1 /Stark i rygg, armar, bål ja det man använder utöver benen när det blir lite rötter och sten.
2 /Rätt spårval, inte lätt att hitta rätt linjer och kurvor när man sitter fast på en testcykel.
3 /Inställningar på cykeln, rätt dämpartryck (individuellt och personligt inställt för din vikt och åkstil), rätt däckstryck, rätt däck! Hur många kör inte med sina "semislicks" oavsett väglag eller terräng!?

Under dagens Lida Loop låg jag som sagt lite högre upp än jag gjort dom senaste åren och jag förundras verkligen att man kör så mycket "sämre"/långsammare i skogen idag på dessa placeringar. Idag är det helt klart ombytt mot för 10-15 år sedan. När det "begav sig", under 90:talet när jag åkte lite fort så var inte skillnaden i skogen märkbart stor mellan första och 25-30:e plats. Hade jag en sämre dag och hamnade här i resultaten så var man från åkt så det visslade om det i skogen. Idag åker jag mest runt med ett leende på läpparna så fort skogsåkningen är ett faktum, alldeles för många man lämnar bakom sig här men vilken fördel jag har när grabbarna kommer i kapp på vägarna. Ja gösses va jag sedan får slita på grusvägarna, här är det definitivt inget leende på läpparna :-)

Nä, kort å´ gott cykelkamrater. Ska ni nå Wengelin å´ dom snabbaste grabbarnas framgångar är det dax att byta ut flertalet testcykelpass å´ ta sig ut i skiten bland rötter å´ sten för ingen kan komma å´ påstå att det Inte(!) finns sådana parti kvar på MTB banorna oavsett Svenska eller internationella banor! Sten å´ rötter hör hemma när man kör Mountainbike. Annars kan man ju alltid fuska, köra Epic 29er... :-)

Själva tävlandet då!? Jo, det gick bra! Stog bakom SkaraJohan i starten och var upp som 8-10 på krönet, helt o-uppvärmd så tappade jag givetvis lite placeringar när jag väl var tvungen till att hämta andan. Låg länge runt 20-25 men tappade så snart det blev lite nya backar. Innan första loopen var över låg jag runt 60 men sen, slutet av första och ut på andra när det tekniska börjar på allvar avancerade jag upp till 20-25 i placering. Orkade bra fram till 2.10-2.15 sen när vi bara var några stycken kvar i dom olika grupperna jag åkt med så tröt orken å´ kraften i benen. Tappade tyvärr 2 placeringar i H30 klassen varav 3:dje platsen i sista backen men vilken kramp jag låg inne med, nöjd att jag kom upp för sista serpan överhuvud taget, haahhhaaa...

Nöjd 4:a som börjar bli sugen på en XC tävling, en kort sådan å´ jag ska "bjuda upp Johan till dans" // Hejjahejja


2 timmar, 33 minuter å´ 50 sekunder // 66 km

1 kommentar:

  1. En bra sammanfattning av läget. Skönt att du fortfarande kränker i spenaten! Tur att det inte var några rötter på ert landsvägs-KM härom veckan. Man vill ju inte få pisk av en skogsmulle! ;)

    SvaraRadera