lördag 14 juli 2018

BIKE - Transalp 2018 - Team evalds.se - Tommy Evaldsson/Jonas Zackrisson

Oktober 2017
Yeeees, puzzelbitarna ramlar på rätt plats, -Vi anmäler oss säger jag när Jonas svarar!

Fick frågan av Jonas i augusti men kände då att jag måste landa i den fantastiska tävling och upplevelse jag och Monkan, min kära fru, gjort bara någon månad innan...
-Ska vi köra nu då? Lät frågan från Jonas :-)

Över 20 års väntan, dax att göra det som Team. Team på nytt, ja i flera år körde jag och Jonas i Team Diamond Back under 90-talet. Blev många gemensamma träningsläger, flertalet resor ut i Europa på Världscuptävlingar, några gemensamma landslagsuppdrag m.m. Ett race vi inte körde ihop var "Spanien Runt" eller Mountain DYC (Dyc, en "god" whiskey för övrigt :-) ) på MTB, Jonas åkte den med Fredrik Lindström och jag minns mycket väl hur sugen jag var på att köra något liknande. Något år efter denna tävling startade Bike-Transalp upp så på ett av våra gemensamma träningsläger sa vi båda det att; -Det vore kul att göra tillsammans, så nu drygt 20 år senare är vi på plats...

Bike-Transalp 2018 - Team evalds.se med start i Masterklassen (80+)


Juli 2018
#scsgbg #evaldsmtb #specializednordics #biketransalp@lazersport @pearlizumiofficial @vittoriatire @shimanonordic @scienceinsports


Förberedelser:
Ja det blir det ju va klart, en hel del när man ska ta sig an dryga 50 mil och 18 000 höjdmeter på 7 dagar, det är ju inte bara en massa prylar, utan en hel del träning är ju inte fel för att det ska bli drägligt. 


I fjol vid samma tidpunkt hade jag fått ihop ca 200 timmar från 1 november till start 15 juli. Detta träningsår har jag känt mig lite vassare faktiskt, trodde nog att det skulle vara några timmar fler mot ifjol.Gör en summering här och nu och konstaterar att, det var det, hela 15 (!!) timmar mer :-) Dock vet jag med mig att med fjolåret i bagaget och ökningen som ändock blivit mot sista 15:års perioden att det kommer bli bra, tid, kraft och ork finns inte för fler timmar och faktiskt, det är nu drygt 17 år sedan man gjorde det här med träning och tävling på "riktigt"!! 

Jonas då!? Ja han höll sig borta helt i 15 år (!!!), vågar man skriva ett kilo per år dessutom ;-) Men för drygt 3 år sedan dök han upp som gubben i lådan igen och ännu ett träningsläger på Gran Canaria var gjort tillsammans. Jonas har sedan det lägret legat i bra så precis som förr så är han bergsgeten av oss båda, om än att vi har en 5-8 kg "gubbhull" med oss...

Resultat:
Något man vill ha!! Men vad är ett resultat!? En siffra, en placering i resultatlistan! Ja självklart men det finns mer, mycket mer!! Så här långt så är det faktiskt ett "resultat" att vi sitter här dagen innan start och helt enkelt fått ihop alla puzzelbitar. Det ska funka med våra respektive familjer, man ska få en plats i startlistan, man ska ha boende, man ska ha service under tävlingens gång. Ja det finns åtskilliga puzzelbitar som ska falla på plats så redan här har vi fått till ett bra resultat. Så stort tack till våra älskade familjer och ett STORT PLUS i kanten till Stefan Tornberger som under denna vecka sköter markservicen :-)

Resultatlistan. Ja het ärligt så kan vi bara titta på våran egna prestation, göra vårt bästa, vilket är något vi båda kan väldigt bra!! Hur många Italienska spagettiben som ämnar att stå på startlinjen och vad deras kapacitet är vet man aldrig förrän dagarna är igång. Vad vi kan ta på är att vi kunnat prestera bra på den tid det begav sig och att vi dax datum hänger med jämnåriga mer än väl, men!!! Det är ju på hemmaplan, XC lopp på en timma eller drygt!! Taggade och i form är vi så vi må tro att det står "ental" i resultatlistan någon dag åtminstone!!

Upplägg och etapper:
Som vanligt väljer arrangören att inte kopiera några etapper från fjolåret utan flyttar både startplats och etapper. I år kommer vi starta lite väster om Innsbruck (Öster ut/Brixen ifol) i stället. Imst är startplats och slutlig målgång är i Arco, endast 5 km från Riva (Torbole) där familjen väntar. En snabb överblick av årets etapper visar att vi kommer bo på höjd, ca 1500 meter flertalet etapper vilket innebär att återhämtningen efter racen kommer sättas på sin spets. Har ju fortfarande färskt i minnet hur illa, ja faktiskt illa, som Monkan mådde under fjolåret av den högre höjden. Phuuuu....


Så här skriver arrangören om årets Bike-Transalp (vi kör en Googleöversättning på detta):
Länk till arrangörens internationella rader / HÄR

MASSIV ATTACK PÅ CENTRALA ALPEN
BIKE Transalp 2018 går in i det grova bergslandskapet mellan Ortler och Adamello. Fjällen är enorma och spåren är ambitiösa. Genom att köra bredvid de nästan 4 000 meter höga glaciärerna kommer du att upptäcka allt från sällan använda spår till panoramapass som Gavia-passet på cirka 2.621 meter högt. Dessutom kommer vi att passera några cykelområden med bra freeride spår. Det finns ett stort utbud av bergsupplevelser, men BIKE Transalp 2018 är definitivt det mest värdefulla.

Låt oss dock ordna det systematiskt: BIKE Transalp 2018 startar i Imst och leder vidare med Via Claudia till Nauders, som alltid tittar på Inn. Den andra etappen kommer att bli "Kungaetappen" eftersom vägen till Livigno känns som en liten Transalp själv. Stort antal nya spår kommer att matas in som Bergkastel i Nauders eller Valmora, alltid med fokus på Ortler. Vi har aldrig varit så tidigt i Livigno.

Av detta skäl har vi fem dagar att spela med vägen till Arco, till exempel genom att använda de enorma freerid spåren på Carosello 3.000. Hans "No Way" Rey öppnade dörren för dessa spår genom att bli aktiv som konsult för Livigno. Dessutom, Ponte di Legno, som var en stad Transalp besökte 2012, här erbjuds också ett fint freeride spår. Alta Via Camuna, en ensam skogsväg framför alla träd, leder till Val di Sole och Tonale-passet.

Många nya vägar väntar på alla deltagare i de sista två etapperna från Val di Sole till Chiese-dalen och vidare till Arco. Det finns några spår, som verkar som att det aldrig har varit någon cyklist här innan årets Transalp cyklister dyker upp. En riktigt spårskatt direkt bredvid Brenta vid Madonna di Campiglio.

BIKE Transalp 2018 erbjuder allt mountainbike består av.
Läs gärna sista raden en gång till, på engelska, :-)
The BIKE Transalp 2018 offers everything mountain biking consists of.



Etapperna:

STAGE ROUTE                                    LEVEL         KILOMETER ALTITUDE
Stage 1 Imst - Nauders                       5                88,90     2.942
Stage 2 Nauders - Livigno                        5               101,82     3.512
Stage 3 Livigno - Bormio                        4                 67,98     2.239
Stage 4 Bormio - Ponte di Legno                4                 57,66     2.393
Stage 5 Ponte di Legno - Val di Sole        4                 49,66     1.967
Stage 6 Val di Sole - Valle del Chiese        5                 79,45     2.805
Stage 7 Valle del Chiese - Arco                4                 60,41     2.309

Total                                                                505,88    18.167


Vårt Material:
Specialized EPIC, referenshojen över allt annat när det gäller heldämpat XC!!
En cykels meriter säger mycket men en cykels status säger än mer, jämför gärna med bilar. Flera finns alltid i topp men bara några få leder utvecklingen. Den nya modell av EPIC som kom för ett år sedan är helt enkelt no.1, dock påpekar jag det gärna, tur att vi alla är olika och INTE kör på samma modell och märke för då hade inte alla fördelar med denna hoj varit några "fördelar" :-)






Specialized EPIC - S-Works med Shimano XTR Di2



Däck som verkligen funkar här i bergen är Vittoria Mezcal och Peyote. Vi använder oss av TNT G+ (extra punkteringsskydd) i bakdäcket ifall de vassa stenarna är i och nosar. Fram kör vi med de "vanliga" vikbara. Mezcal är däcken vi börjar årets resa med blir det mer regn kommer det bli Peyote och däcket som rensar ur skiten än bättre...


Dropper, ett måste! Långa utförslöpor, 30-40 minuter som längst, att då kunna sitta och stå betydligt mer avslappnat gör givetvis att vi spar energi. Den viktökningen på knappt 400 är det lätt värt i dessa förhållanden, Crankbrother är märket. Sadeln, Specialized S-Works Power är favoriten, denna kallas ARC och har lite mindre "vingar" än originalet, lite lättare ändå att komma bakom.

 

En bra färddator som "hojtar till" eller åtminstonde piper hej vilt om man hamnar utanför den inlagda rutten. Givetvis har arrangören pilat men det finns inga band och tunt mellan flaggvakterna. Kör man kloss an på några cyklister framför som kör fel är det väldigt lätt att fortsätta följa rygg. Wahoo Elemnt säger då till. Talar också om hur långt det är kvar på klättringen och hur backen ser ut i lutning, m.m.m.m.




Lazer Z1 gjorde premiär hos evalds.se och på mitt huvud ifjol, blivit en liten favorit. I år kör vi blått!! Kommer matchas fint med evalds.se Teamkläder och Shimanos 
S-Phyre XC9 skon. 



Då ska det vara klart för start!!
Nästintill i alla fall, nu är det dax att parkera husbilen och hämta ut nummerlappen.

Hörs snart igen...

2 kommentarer: