fredag 20 juli 2018

Transalp 2018 Etapp 6 / Val di Sole - Valle del Chiese

Vi har Världens Bästa Material!!!
Under en vecka som den här så är det av så otroligt stor betydelse, Men!!!

Vårdas det inte så blir det problem, typ de problem vi hade igår.

Denna morgon var vi otroligt lugna och fina, tack vare 5:e platsen vi skaffat oss så slipper vi lägga upp några cyklar 45 min innan start. Vi åkte helt enkelt ut å rullade lite, kände åter så allt var ok på våra cyklar. Tillbaka 20 min innan start vid husbilen, som vi lyckats parkera 45 sek från startlinjen!! Kolla patroner, bars, extra gel idag, sista långa 5 klassade etappen. Japp, klart. Slår mig att vi kollar "bara" sidorna på däcken vid varje tvätt. Finns några minuter kvar, kollar framdäcket (bakdäcket är givetvis helt nytt sedan igår). Å´ idag så visar det sig att "känslan" var rätt, en liten prick mitt i däcket där Liquiden (vätskan vi kör med i däcket) tittar ut. -Tornet, please, ett nytt hjul inne i duschen (cykelprylar överallt i husbilen). Detta kör vi inte på, kan mycket väl ha varit så här på bakdäcket igår, också. (Och det är just detta jag verkligen vill poängtera, ansvaret på en punka är väldigt sällan "otur", otur finns liksom inte...)

Nu var det nya däck fram och bak, 12 min kvar till start, vi rullar fram, tar lite vatten i depån och väntar på detta... 


Underbart att rulla fram till... Jubel!!! Stolta, ja! 2 XC cyklister bland alla tunnisar :-)

Här väntar vi på "vår tur"


Tornet fixar bilderna, gissa varför han kallas Tornet eller Towerhill!!?

Nu gäller det...

Startar vi Wahoo GPS så vi ser dagens höjdkurvor som väntar...


Starten blir en lång transport på väg mot första "startbacken", slingrar sig med masterbilen framför, förbi bl.a VC banan i XC vi var och besökte för 2 veckor sedan. Tar oss förbi campingen vi då bodde på och 9 km senare är vi framme. Gissa om det var skönt och kunna ligga med bland dom första lagen i stället för att ta sig framåt i leden. Visst, nu när vi är framme vid backen och är här i tät så kommer lag efter lag passera oss men det är melodin, kommer hjälpa oss med någon minut trotts att det tär på psyket när vi bara blir passerade. The Fat Crazy DH Swedes :-)

Backen tar ca 1 timma upp, känns skönt att åkt den då vi var här för 2 veckor sedan. När vi når högsta punkt börjar en härlig utförsåkning ner mot Madonna di Campiglio, spanar upp åt höger där vi satt å  fika, skönt att få nått annat å tänka på i typ 7 sek innan nästa fokus blir att köra om så många som möjligt nu när det går utför!! Å´ som vi kör, många lag passeras, precis som jag nämnde för någon dag sedan så flyttar sig lagen vi passerar på ett helt annat sätt nu. Tappar 500 hm och första depån är i sikte. -Jag behöver inte fylla säger jag till Jonas. -Samma här blir svaret...

Å´ helt plötsligt är vi jämsides med "Långsockorna", shiiiit va bra!! Dock väntar nu 800 hm så vi vet att de kommer köra ifrån oss men bara att ha sett dom ger oss hopp. Just där när vi var jämsides så var ju faktiskt vi 5 sek före dom igen!!

Sista 270 höjdmetrarna går in på stig, stenigt satan, en del går, många fastnar, det är vår tur att börja köra om igen. Jonas har riktigt brått, han är urstark idag, känner att jag tappar några sekunder. Det öppnar upp sig, ser "Borås-Pulkabacke", skillnaden är att den inte har någon ända. 200 hm rakt upp, bara 2 strupar tänker jag igen (denna Billingestrupe!!), Jonas cyklar, jag kommer halvvägs, åter retar jag mig på att jag inte har ett 50 drev på innern, eller just nu, ett 51 som det är på kommande XTR!! 

75 hm kvar, en trappa möter oss, även Jonas kliver av, det har varit så löjligt brant att mina långa kliv tagit in de sekunder jag tappade på Jonas tidigare och vi har nog passerat 4 lag. När jag sätter foten på första trappsteget ser jag DEN: Långstrumpan!! Tittar upp och ser även polaren i samma härliga knästrumpa, dock har dom inte teamat färgerna idag...

På toppen har vi kommit förbi den äldre av dom. Polaren verkar inte bry sig om att vänta, förmodligen jäkligt irriterad över att vi är i kapp för nu ska vi "tappa" 1400(!!) höjdmeter, å´ vad vi seglar iväg, jihaaaaa...

Sista 500 hm är det riktigt tuff DH med minst 10 "Achtung" skyltar uppsatta. Sista fasan för oss är att när denna underbara DH är slut är det en asfaltsserpa på 500 hm uppför. På toppen av denna backe är jag riktigt trött men benen snurrat på, inga kramper tänker jag på och det ljuvligaste idag. Det har börjat regna, åskan smäller hejvilt och det bara vräker ner. Nu håller vi tummarna på att de här 400 höjdmetrarna vi har kvar utför blir både grisigt och besvärligt, å´ det gör det...

Så sjukt gött, vår bästa etapp är gjord, vi är totalt pingsura, men säger direkt att de som kommer efter oss har det ännu värre!! Så sjukt gött helt enkelt!!

Sluttid på ca 4:26. 
Vi gör vår bästa placering och blir 5:a
"Långsockorna" var vi 3:27 före, leder nu med 3:42
5:e platsen är våran även i morgon bitti.
7:e plats innehar våra Norska polare, Martin och Sture.
2800 höjdmeter blev det idag. Knappt 80 km

I morgon ska vi i mål, dock väntar 3 asfaltsklättringar, totalt 2300 hm, så The Fat Crazy DH Swedes känner sig jagade!! Haaaahaaa, men målet är närmare än någonsin så nu kör vi, kan inte göra mer än Vårt Bästa! Resten är upp till de som jagar...

Lite härliga bilder från dagen som följer:

Droppern gör världens bästa XC hoj till ett monster utför...
#scsgbg #evalds "specializednordics

På´t bara, Älskart!!




VIP plats idag igen...

Sovsal. Husbilen jag här har bakom min rygg känns 5 av 5 :-)

Vårda, vårda, vårda...

Idag så var vi värda det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar