onsdag 18 juli 2018

Transalp 2018 Etapp 4 / Bormio - Ponte di Legno

Grrrrr, varför sover jag inte!?? Är ju "bara" på 1200 hm och svalt å´ skönt! Borde sova som en stock men icke!!

Facit är nog enkelt, är väl bara att inse att man inte är "van" helt enkelt med att cykla på detta vis. För 20 år sedan gjorde jag det på "halvtid" och lite till, alltså käka som en tok å´ träna å tävla så mycket jag bara orkade, visst inte på samma sätt som här, upp och ner 2500-3500 hm om dagen, men kroppen var ändock van med all mat man stoppar i sig. Närmar man sig 50 som jag ju faktiskt gör kan det vara lagom att stoppa i sig ca 1800-2000 kalorier plus det som behövs för i snitt en timmas ansträngning om dagen (6-7 timmar i veckan på helåret). Har inte räknat här och nu men gissar på att inkl. sportdryck, gel och cola m.m. efter målgång också pasta och pasta på det så kan vi nog nå ca 6000 kalorier om dagen!! Så kort och gott, det är nog inte så konstigt att man sover dåligt, kroppen går på högvarv även nattetid helt enkelt.

I natt var jag uppe och släppte ut "vatten" 5 gånger. Sov som längst 3 timmar mellan 02:20 till 05:20. Totalt ca 6:15-6:40, bävar för att detta ska slå tillbaka under veckan, kanske redan idag!? Nä, det tror jag inte, sjukt taggad på att än en gång höra Highway to Hell och "besegra" 1500 hm i ett svep, phuuuu...



Norska vänner, Team Thaugland, Sture och Martin

Startportalen i Bormio


Smala gränder här

Var är Possman & Bohman??

Njuter i solen

Highway to hell...





Vi kommer med bra från start, dock är det lite asfalt innan 700 hm ska gå på grusväg. Tyvärr tappar vi, väntat, flera av de lag vi försöker ha bakom oss direkt. Men så snart vi når in på grusvägen, går det upp och upp, och så planar det ut lite innan det går upp igen. Idag räcker utväxlingen till (30/42) men det är mycket just på den växeln!! Tänk, Boråsbacken/pulkabacken, oftast x2. Haaaahaaa, igår upp till Carusello var det mer än 400 hm som var liknande "Boråsbranten", hur många gånger kan det bli om man adderar nämnda pulkabacken!? drygt 1 km var det som vi tog 400 hm på i alla fall så brant, ja det var det :-)

Vi kommer i alla fall ikapp lite lag upp på grusbacken, pulsen jobbar stadigt runt 134, som mest 138. Funkar bättre när vi håller oss en bit under 2000 hm. Snart når vi ut på vägen vi bävat lite för, asfalten upp till Passo Gavia! En fantastisk fin klättring men trotts alla turer upp och ner på Gran Canaria stigningarna så är ju all sådan här klättring en färskvara och jämföra oss mot dom här "spagettilagen" som dundrar förbi, ja det vore väldigt ologiskt, de flesta är ju ändock härifrån och tränar i dessa berg och backar regelbundet. Vi/jag gör det 6 pass om året på Gran Canaria!! Dock...

Vi kanske tappar 2 till 5 min på de lag vi vill kämpa emot men vet att veckans besvärligaste DH utförslöpa kommer att möta oss bara vi når toppen så vi håller oss lugna. Väl uppe i passet har vi fått ytterligare 800 hm så 1500 är avverkat. Jag räknar sekundrar till den rygg jag kan se, 45! Nu är det utför...

Klicka gärna på länken här (Youtube) och se hur det såg ut 1988 när Girot gick förbi / HÄR

Först lite asfaltsserpor sedan en liten grusväg och nu väntar det oss, -VA, ikapp 5 lag på lite grann, dom går!! Jonas skriker till, punka!!! SKIT, SKIT, SKIT! Stannar; -Vi tar skumpatron säger jag, händer det nått frågar jag Jonas när jag trycker i och han känner på trycket. -Nej, jo, nu!! Det kommer ut massor av skum här på sidan!! -Jag trycker i hela säger jag...

Hela sidan på däcket småpyser ut skum. -Kör å´ kör så länge det funkar säger jag...
Jonas lägger sig först, yr skum bakom men snart slutar det, jag ser att det finns luft kvar. Trotts stoppet är vi snart ikapp de första lagen vi jagar igen...

-Höpp, höpp, Fat crazy Downhill Swedes are coming, please, thanks... Ja så låter det, lagen vi passerar har börjat känna igen oss, tappar uppför på alla asfaltsåkningar men så snart det blir "riktigt" MTB ja då är vi där å´ nosar. Första dagarna vart det lite "aja-baja" när vi ville köra om utför i full fart men nu har de flesta (runt oss) lärt sig att vi hållt oss på benen och faktiskt börjat avancera i resultaten, respekt kallas det visst :-) Givetvis ömsesidig, Jonas är ju våran "smile" så inga sura miner här inte!!

Det är sjukt brant, går på skrå över ett stort "öppet" berg. Fåran vi åker i är verkligen en fåra, jag kan känna att det rinner vatten i den när det regnar mycket. Hur mycket lösa 10-20 cm stenar som helst, kanske 30 cm brett. Fram och tillbaka går det, stenarna rasar med oss i bak. Lyckas cykla förbi ett team som spurtslog oss igår. Svinbrant höger när jag kommer in på spåret igen, klarar inte böjen men tack vare "droppern" i bott så går jag inte framåt utan kasar ner på höger sida, PANG, sten klockrent på höger fotknöl, yttersidan, den jag bröt sönder för 10 tal år sedan!! Ouuuch tänker jag, det kändes. På cykeln igen, -Your bottle ropar en av killarna. Ou, please thank you. Han kastar den perfekt så i med den och påt igen...

6 pers till framför oss som försöker kasa sig ner, någon halvspringer. -Kan vi inte gena säger jag till Jonas som direkt skär av en hårnål/högersväng, rakt över gräset och kommer före 2 pers, jag tar det ett steg till. I samma högerböj hoppar jag helt sonika av, utåt vänster/nedåt springer, skuttar, kasar mig förbi långsvängen borta åt höger som Jonas och de han har fulla sjå att passera befinner sig i, känner i foten att det helt enkelt "känns". Kommer förbi 5, den 6:e är en Fransos vi morsat å´ hajfajvat lite med. -You are stupid säger han och hoppar ur fåran!!

Utförslöpan tar nog 20 min. Vi kommer ner helskinnade och supernöjda, avslutas med grusserpentin och ytterligare ett par är vi ikapp. Vi har säkert plockat upp emot 30 pers! 13-15 lag!!

Ska ni åka Transalp!??? Glöm inte att montera dropperposten, det gör din Specialized Epic till en grym DH hoj, 9.9 kg istället för 9.5 ;-)

Paret vi precis kört förbi mår nog lite gott när vi står i foten av kommande uppförsbacke och måste skjuta i en skumpatron till i Jonas bakhjul. Men faktiskt, det håller tätt ända in i mål! Vi har ca 500 hm kvar men efter denna utförslöpa och nu fått fason på Jonas bakhjul så går det bra, vi är snart ikapp teamet igen och framför oss börjar vi sikta ytterligare ett par, trotts uppför. Räddningen är ju att det inte blir så långa stigningar utan i etapper. Sista 200 hm är dessutom uppför i en DH bana så vi måste alla gå. De 2 par som hängt på oss släpper här faktiskt och högst där uppe på toppen synar vi "långsockorna", teamet som ligger 5:a!!! (Skidåkande cyklister från Schweiz). När vi når toppen är dom givetvis borta men en härlig DH bana, byggd sådan, väntar. 2 km kvar och vi är ikapp dom! Tar in hela 10 sek!!! Haaahaaa, bara 9 min å´ 45 sek efter nu... Men 5: idag!! Shiiit va bra... avancerar totalt till 34:a (29:a idag och faktiskt 22:a i elit).

Supernöjda med dagen.
2400 hm totalt / knappt 58 km / 3 tim och 34 minuter

Dock märker jag efter vårt trivselfika i målgång att fotknölen svullnat, rejält dessutom, grrr...
Nu blir det sjukvård å´ hopp om att adrenalin läker eventuella problem under morgondagen!!

Lite bilder som följer...

Nöjda, imål - Ponte di Legno

Mår gott i puffarna efter målgång

Tornet fick en bild från en serpa utför

Här försöker våran Kung vinna en Rox 12:a från Sigma

Ajaj

Måtte, högläge i natt göra susen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar