måndag 16 juli 2018

Transalp 2018 Etapp 2 / Nauders - Livigno

Transalp organisationen kallar den för Kungaetappen, å´ JA, vilken KUNGAETAPP, phuuuu...
Vet inte var jag ska börja!!? Jo med ett par bilder i startfållan där vi kom in alldeles försent!! Kan det göra nått på 10 mil å´ 3500 hm!? Ja faktiskt...



Mot Livigno, dagens etapp går mycket runt 2000 hm. Kommer bli kämpigt med andningen befarar jag...

Snart dag för start

Matthias och Johan, Team Länna. Kör i Elitklassen, gratulerar ödmjukt att "gubbarna" var 11 min före på 1a etappen. 6 etapper kvar så mycket kommer hända...

Lazer Z1 ventilerar i klättringarna
Fokuserad Evaldsson
Idag hamnade vi faktiskt lite för långt bak i starten, gick direkt uppför på en smal cykel/gångväg på asfalt. Minsta lilla det "öppnade sig" stack man in framhjulet och försökte avancera! Blev till att kriga stenhårt för att ta sig framåt mot de lag vi körde med igår. En miss helt enkelt att hamna för långt bak i starten. Efter att vi gjort ca 400 hm märker jag min tunga andning, uppe på drygt 1700 hm och ska vidare upp till 2200! Kollar pulsen, 135-137, precis in i Zon 4. Funkar men känner att det är gränsfall. Först nu börjar vi närma oss lite lag från igår. Vi når 2200 hm och jag är jäkligt "spagetti" i mina ben, hur tusan ska detta sluta tänker jag...

Från här och ända in i mål har jag faktiskt svårt att återspegla allt vad som hänt under dagen. Sitter faktiskt med höjdkurvorna från dagen och minns det viktiga men tusentalstankar går genom huvudet, knappt något stannar när man har 100% fokus. Minns så väl när jag gjorde ett 25 timmarslopp i USA och efter målgång ringer Monkan, först då kommer jag på mig med att inte haft en tanke på annat än, cykla, trampa, ät, drick - på 25 timmar!! Lite samma fokus idag faktiskt men skillnaden är att vi är 2, ett Team.

Roligast idag var att efter ganska exakt knappt 3 timmar i dagens längsta backe kör Jonas om mig, jag säger kort bara; -Heeelt slut... -Jag med svarar Jonas!! Men, jag ser något helt annat!!
Skrev inget om detta igår men efter en dryg timma ut på 1a etappen säger Jonas till mig att han har kramp!! I mål (igår) säger han att krampen började redan efter 25 minuter!! Helt sjukt att vi presterade som vi gjorde men krampen han hade konstaterade vi båda kom av en lite, lite för hög sadelstolpe. Vi monterade en dropper dagen inan start och hade slarvat men finliret.

Hur som helst, när Jonas idag kör om ser jag på hela hans åkstil att han "är tillbaks"!! Vi har cyklat så sjukt många backar tillsammans på Gran Canaria och Jonas trivs som bäst när han är 5-10 meter före mig, nu är vi där, jag ler riktigt gött för mig själv. Så himla glad att det är just Jonas jag cyklar med :-)

Pulsen börjar i 1a backen (900 hm) på 135-138 (158 är max)
2a backen sjunker det, stigningen är grym, 1400 hm i ett svep. Dessa höjdmeter bryter inte av så mycket utan pulsen ligger ganska konstant runt 130. Jag är rejält andfådd, känner verkligen att höjden tar ut sin rätt.
3:dje och sista passet vi går igenom är på drygt 400 hm och nu är pulsen nere runt 125!! Givetvis tar dagen ut sin rätt, man orkar inte trycka på som i början av dagen men idag har jag verkligen märkt av höjden.

Strax innan sista passet vi ska bemästra är det ett depåstopp, vårt längsta hitintills 45 sek på Jonas och 55 på mig (går att kolla på Strava/Flybys). Tar någon ca 100 hm innan jag når ifatt Jonas. Vi gör denna branta klättring över förväntan, går ikapp flera lag vi hade framför oss igår, vi vet att det är lite härlig utför när vi nått toppen, plockar nog 5-6 lag, så jäkla gött! Full fart utför i Livignos trails och vi gör det så sjukt bra...

I mål är vi åter snabbaste laget från Sverige.
Vi blir 6:a!!! i Klassen Master.
Avancerar från 10 till 8:e plats
Totalt går vi från 45 till 38!
Vi är kort och gott riktigt nöjda med dagen :-)

Må tro att man återhämtar sig nu å´ orkar ta morgondagens startbacke på 1000 hm varav vi ska GÅ 200 hm för att nå toppen i Livigno, Carosello 3000 (2800 meter högt), ska visst vara en sjutusan till nedfart på 1100 höjdmeter därefter :-)

2300 hm totalt och 68 km

Höjdkurva från dagen och lite härliga bilder från målgång som följer:










2 kommentarer: