söndag 15 juli 2018

Transalp 2018 Etapp 1 / Imst - Nauders

Då var vi igång, dagens prövning kändes som om det skulle bli vädret. Mellan 07 å 08 var det spöregn i startområdet, 12 grader!!! Lite kontrast mot ifjol när jag inte ens kan göra mig till minnes om en enda regndroppe på hela veckan :-)

Team evalds.se / Glada & Taggade inför start


Jag valde ett kortärmat, vindtät underställ från Pearl Izumi underst, blir grymt om det sjunker under 10 grader och fartvind utför. Skönt, regnet lägger sig när vi ska rulla fram till start så det blir en tunnare vindjacka på. Lätt att stoppa undan när starten går och ta fram om det blir mer regn än vad cykeltröja och underställ klarar av...

Uppställda i startfålla 1!! Fickorna fyllda för dagens utmaning...


Underbar nedräkning med hög musik, PANG, så är vi iväg!! 5km lätt utför med masterbil framför kan vara lite stirrigt, å givetvis var det det idag också när typ 100 lag fick för sig att ligga längst fram på breda vägen där vi bara får köra på höger körbana!! Som tur va var det inga allvarliga incidenter här framme utan så snart vi kommer fram till första stigningen drar det isär och man åker lite jojo, många lätta kloka cyklister som kommer framåt också har vi alla i våran storlek som kört för fort i just nämnda masterstart som direkt tappar!! Första stigningen är drygt 2 mil, mer än 1000 höjdmeter på ett tjillevipp!! Någonstans halvvägs upp räknar vi till ca 50 lag framför, en fantastisk start!

Snart halva distansen gjord och dax för första depåstoppet, Jonas har nästan tomma flaskor, jag har fått i mig en. Fylla på är en plan vi har så när vi kommer farande i en härlig klunga med 5-6 lag till och bara VI STANNAR!! Blir vi ganska överraskade, skiiit, tappar givetvis en kanonrulle. Fyller flaskorna snabbt som aldrig förr och upp på hojarna, nu kommer 2 lag till ikapp och lite hjälp blir det. Sträckningen går in på lite stig och ganska snart ser vi "vårt" gäng framför, det är dax att hoppa av, vi går på en smal stig och de framför verkar verkligen inte vara intresserade av att cykla där det ens går att cykla, ser att vi tappar flera lag igen men tyvärr är det bara att hålla sig i ledet. Blir lite stressad, inte så vanligt faktisk men killen framför mig har jag dömt ut totalt som MTB cyklist och bestämmer mig för att gå om han på en svinbrant inner när han står och funderar på om han ens ska våga gå ner!!

Krasch... (Tur det inte finns bildbevis på detta :-) )

Men satan vilken saltomortal det blir!! Upp så snart det planat ut, hittar glasögonen lite högre upp, funderar på om jag slog i någonstans. Känns bra faktiskt, cykeln då? Reglagen på vänster sida står lite upp och snett men är snabbt fixat då jag aldrig drar reglagen stenhårt just för att man räddar dom oftast när liknande detta händer. Jonas rullar ner å´ frågar; -Hur går det, ok? -Jajamensan, räääät onödigt. Blir svaret. Inget paj, lite blesyrer på vänstra höften och låret men allt funkar. Vi kör på...

Frampå blir det ganska odramatiskt. Det roliga med ovan nämnda grupp som givetvis försvann när jag vurpat var att de stog och vänta vid ett vägbygge, rött ljus helt enkelt!! Precis lagom till dess att vi dök upp så blev det grönt så nu hade vi go "rull-hjälp" till avslutande stigningen.

Strax innan den började så vart det dagens andra och sista depå stopp, nu bestämde vi att jag skulle stanna och fylla en flaska endast. Jonas var lite smågrinig i benen och behövde mjukstarta sista 700 höjdmetrarna så detta blev perfekt. Jag kom ikapp honom lagom till dess att vi gick in i en helt kolsvart tunnel, man hade endast lagt ut lite röda ledlampor, var änna kusligt. Givetvis gick man i varandras bakhjul så lite stopp var näst intill ofrånkomligt, inte helt vanligt kanske!!

Sista nedförsbacken och där, i foten av backen står han i den finfina KIF tröjan, Stefan Tornberger och väntar på oss, så gött!!

4 timmar och 31 minuter var faktiskt lite snabbare än vi väntat oss, underbart!! Öppningsdagen har bjudit på 2940 höjdmeter och 89 kilometer finfin cykling. Stentufft givetvis men ganska enkel terräng, min vurpa var på sträckans svåraste sväng. Övriga utförsåkning har mest gått på grusvägar. I morgon går vi in i Italien, ändrar sig säkert lite då...

I mål som 1:a Svenska lag!! Superkul :-)


Kollar resultatlistan, 10 i Masterklassen och en 45:e plats totalt, bra öppning, verkligen!! ca 375 lag till start totalt.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar