tisdag 26 juli 2011

DH ner för Hannenkamen i kitzbühl


Då har vi kommit ner till Kitzbühl, andra året här med Specialized dealer launch.

Idag stog det MTB på programmet under förmiddagen också föreläsningar om nyheterna på eftermiddagen, MTB och Tillbehör.

Valde en DH rigg, Demo 8 har fått så grymt bra kritik och ifjol när den var helt ny fick jag aldrig möjlighet att testa den då det var kö hela tiden för att provköra den i dom underbara bergen här. Ifjol testade jag Cambern och Enduron. Cambern riktar sig mer till XC och Trail, Enduron från Trail till Freeride. Men nu var det äntligen dags för en ”riktig” utförsåka hoj. Vi tog liften upp till 1860 m.ö.h och så ner för en led som är sjukt fin. Grusväg, Trails (stigar) och riktiga DH partier med mycket rötter. Stenar möter vi mer på stigarna så det enda som saknas är riktigt ”sten-dravell” men det gör inget då rotpartierna är branta så du kan knappt gå varken upp eller ner. Ifjol hade jag Cambern på just detta ställe, då kasade/halkade jag till och fick kasa mig ner från träd till träd. Nu lutade man bak tyngdpunkten och flöt ner så lugnt å´ gött, otroligt stor skillnad på flyt, fäste och tyngdpunkt i cykeln. Butcher däcken på 2.3 hjälper givetvis till att hålla hjulen i marken men hela cykeln känns fantastiskt balanserad för branter liknande detta. Grymt imponerande.

Jag var inte på hugget för att attackera backen då jag inte riktigt kommer ihåg vad som väntar bakom krön eller krök men farten som uppbringades hade känts som ”Världsmästarfart” om jag åkt på min Epic som står hemma. Stabiliteten, shimsningen/tuningen i dämparna är så fruktansvärt rätt balanserade för varandra, så det inbjuder till att åka riktigt fort. Att man sen åker med en fingerspets på vardera broms och bara ”durtar” till lite när det behövs gör att man känner sig helt trygg. Lätt att förstå att Sam Hill och grabbarna tycker om hojen.

Hade man haft den här hojen i mitten på 90-talet när man bla. var 6:a på Nordiska Mästerskapen i DH hade jag inte bara sopat rent hus där, man hade vunnit varenda DH race inkl. VM J Härligt å´ känna att utvecklingen går framåt…

Vi höll på i ca 1.5 timmar. Utförsåkningen från 1860 höjdmeter till ca 600 tog knappt 1 timma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar