söndag 2 oktober 2011

Söndag 25 september / MTB

Idag var det dax för helgens långtur, och en första långtur på en 29er! Har ju åkt en del 29 men då kortare resor.


Turen startade upp i Riva, åkte "vanliga" vägen upp till sjön på 600 höjd meter, Lago de Ledro. Hit tog det knappt en timma med lite stopp och justeringar på GT cyklarna, Jussi satt riktigt dåligt på sin stl. L så när jag åkt ifrån han redan efter 20 min så kände jag att vi behövde jämna ut odsen lite... Nu åkte jag alltså L och Jussi M, och visst blev det skillnad. Man känner direkt att en storlek större blir lite trögre. 


Från sjön och kommande bit var det platt fram till en liten by som heter Lago de Ampola här börjar nästa härliga utmaning på denna tur, 1000 höjdmeter skall nu tas på 13 kilometer! Asfalt med mycket serpor väntar. Jussi sa att en timma är hans rekord från i somras, jag svara som jag kände att vi ska vara ute i 5 timmar och att jag inte kört liknande pass på snart 3 år, nämligen sist när man var på Gran Canaria å hojade en vecka. Så det får bli lugnt upp. Dock hade vi bara kört 200 meter när Jussi släppte, bestämde mig för att trampa på i samma lugna fart, 135 i puls. Efter 4-5 km kom första schaktningen, axlar och armar var ansträngda av det alldeles för höga styret på cykeln, trots att styrstam var vänd negativt så räckte det inte på denna storlek av cykel. Fick nu börja sitta mer och mer, från här och upp kom man ikapp en efter annan som var ute å söndagscyklade, man förvånas av hur många tanter å gubbar med alldeles för stora magar det är i backen. Skulle man aldrig se hemma men så grymt stor skillnad på mentalitet å tycke när det gäller cykel här. 


Efter knappt 6 kilometer kom första utplaningen, nu ökade jag på rejält för att få trampa ur innan det ökade uppför igen, på 6,5 kilometer hade jag exakt 32 minuter så ska det finnas någon möjlighet idag, utan att gå på rött, måste det platas ut minst 3 ggn blev min tanke. Efter 8a kom nästa utplaning, å va gött det var... Jag står och sitter om vartannat, börjar kännas rejält i benen också nu, väntar å väntar på att det ska plats ut igen men icke! 


Skogen öppnar sig och jag ser nog nästan ända upp, japp det gör jag och det planar inte ut något mer, huga huga, knatar på och ser att timmen kommer närmare å närmare. Vid 12 km är det på sekunden en timma, 1:05:40 blir det vid 13 kilometer, känns faktiskt riktigt bra! Underbart att kroppen känner igen sig när det blir lite klättringar, hade jag haft 10 kilo mellan benen och inte 14 så hade jag redan idag gått under timman men det får bli en annan gång! 


Jussi då? Jag fixa lite till med styre och bromsar m.m. men fortfarande ingen Jussi, åkte ner å mötte honom. Jag kom nästan 1.5 kilometer innan han dök upp, han var ny spydd!! Kistan var sådär på han, väl uppe på toppen var han 25 min efter så det blev långt från hans topptid sen i somras. Nu tog vi en liten matpaus innan vi började nästa 200 meters stigning, nu var det grus och stendravvel som gällde. 


1800 höjdmeter blev dagens toppstigning innan vi kastade oss ut för en lång härlig utförsåkning ner till 1000 meter, här var det lite upp och ner innan vi kommer ner till Lago de Ledro igen. Å´ satan va ont i nacken jag nu hade. Tyvärr jobbar inte dämparna som dom ska på hojen, då vi inte haft med någon gaffelpump har det varit svårt å ställa in dessa. Men nu är det endast 600 enkla fallmeter kvar för att denna tur skall fulländas. Blev en superlyckad långtur på effektiva 4 timmar och exakt 2000 höjdmeter. Hur pigg som helst, måste göras om! 


Ett cykelparadis är vad det är, men man bör gilla berg...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar