söndag 29 januari 2012

PTdE 2011/2012 Locked and secure! Eller...

20120125

Ja vilket super race jag fick till igen, denna gång var det ju ett helt platt GP som gällde, 25 varv på en 1,3 km bana med mycket vind. Fredrik Sääw blev min "hjälpryttare"!

Ja tack vare min position, med 7 minuter före Christian Sääv som sen har 5 minuter ner till Nicke Svantesson på 3:dje plats och därefter jagar då Lennart, Fredda och Fredrik Sääw bakom som verkligen vill upp på pallplats. Vag jag menar är att ingen av dom vill hjälpa den andre för att ta en position uppåt utan alla kör verkligen individuellt för att komma uppåt och detta skapar ju mig ett riktigt lugn då jag tycker mig ha kontroll på var och en av mina medtävlande, skillnaden skulle bli först om dom skulle göra allt för att stöta av mig...

Jag gjorde en kanonstart och fick 10-15 meter vilket gjorde att jag hade koll på 1:a gubben som kom, vilket då var F. Sääw. Han var riktigt sugen på att släppa sin 6:e plats och klättra uppåt så han körde första 3-4 varven som en besatt. Gjorde allt för att ligga i fel linje då det gäller rullåkning så jag fick allt slita för att hålla mig på hjul. När vi närmade oss 5 varv och första spurtpriset hade jag genomskådat F. Sääws tänk med att ligga utanför banan när motvinden var som värst och gjorde helt sonika mitt ryck 7-800 meter innan 1:a spurtpriset (10 sekunder) vilket överraskade Fredrik såpass att han missade totalt. Jag väntade snällt in honom sen och scenariot började upprepa sig med F. Sääw dragandes och jag i släptåg. Övriga gubbar höll inte vår fart utan hade nu vid 10 km tappat en 4-500 meter. Inför nästa spurt hade Fredrik varit snäll :-) och släppt fram mig så jag fick dra lite också, lagom till nästa spurtpris hade jag åter släppt fram Fredrik men nu körde han inte vid sidan av banan utan var väl bered när jag satte fart. Dock blir det lite ryck i gubbarna på dataskärmen när man ligger precis jämsides så i en av dom sista böjarna framför spurten fastnade Sääw och även detta spurtpris gick till mig!
Vid 3:dje spurtpriset hade kusin Fredda, Chippo, fått ett kedjestrul så dom 4-500 metrarna det var tidigare var nu 1300 meter och varvning vilket gjorde spurten ännu roligare, vi låg nämligen alla 3 jämsides när det var 400 meter kvar och både jag och F. Sääw fastnade! Chippo tyckte ju detta var toppen så han drog då hårt och jag var den som kom loss först av mig och Sääw, snabbt in på rygg bakom Chippo, 3:dje spurtpriset till mig, och sen låg jag nått varv i rygg innan jag började köra. F. Sääw hade nu 40-50 meter till min och Chippos ryg men det tyckte jag var lagom så när han tog in ytterliggare nån meter ökade jag och då åkte Chippo av mitt hjul samtidigt som jag varvade Lennart. Chippo, F. Sääw och Lennart var nu tillsammans. Dom organiserade ingen jakt utan F. Sääw körde ifrån dom meter på meter då han ville ikapp mig.
4:de spurtpriset och totalt 40 sek kom sedan av bara farten och sista varvet innan mål varvade jag även C. Sääv, Contador! Så gött, 52:37 (-40 sek) blev sluttiden på den 34,5 km långa GP banan. Å´så ännu en seger! Oddsen på att jag ska ro hem även detta års totalseger är inte så höga känner jag men det är nog några revansch sugna herrar på G redan i kommande vecka. Vi kör då en kortare variant på 2 mil men med ganska mycket höjdmeter också både styrning och krasch! Vilket innebär att bakhjulet måste stanna till om man kolliderar med någon eller missar en trottoar eller liknande. Ser redan fram emote´t...

Totalt 4 mil // 1 timma och 10 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar